Amerika’nın seçim koşturmacasının sonucunda Trump’ın başkan seçilmesi birçok günah keçisini ortaya çıkardı. En büyük günah keçilerinden biri de Facebook ve Mark Zuckerberg oldu.
Suçu ise, çok fazla yalan haberin ciddi oranda yayılmasını sağlamak. Üstelik Trump’ın bu seçimi kazanmasında da büyük bir rol oynadığı da düşünülüyor çünkü gerçekten olağanüstü bir yayılım sağladı bu sahte haberler.
Statista’nın yaptığı araştırmanın sonuçları ise Facebook ve internet dünyasının “yalan haber” ile başının ne kadar dertte olduğunu açık ve net bir şekilde gözler önüne seriyor. Buzzfeed’in yaptığı araştırmalar da bu durumu çok net açıklıyor.
En çok paylaşılan 20 doğru haber ve 20 yanlış haber analiz edildiğinde yanlış haberlerin yayılma hızı ve aldığı etkileşimler gerçekten inanılmaz farklılıklar gösteriyor. Yukarıdaki grafikte de popüler 5 haberin etkileşim yani yorum, paylaşım ve reaksiyon sayılarını görüyorsunuz.
En popüler 20 haberin toplam verilerine bakılınca ise büyük fark ortaya çıkıyor. Popüler 20 sahte haberin toplam 8.7 milyon etkileşim alması karşısında popüler 20 gerçek haber toplam 7.3 milyon etkileşim almış. Bu rakamlardan yola çıkarak kaç kişiye eriştiklerinin hesabını siz yapabilirsiniz.
Burada en zor şey bu haberlerin, paylaşımların gerçekten birinin oy verip vermeme durumunu etkileyip etkilemediğinin ölçülebilmesi. Bunu belki de uzun yıllar bilemeyeceğiz ama Facebook’un bir güce sahip olduğu ve bu gücü ciddi anlamda insanları yönlendirmede kullanabileceği artık daha aşikar.
En büyük sorumluluk her zaman kullanıcıya düşüyor olsa bile Facebook bu durum karşısında “bilinçli” olarak bir şeyler yapmazsa bu gücü kötüye kullanacağını söyleyebiliriz.
0 yorum:
Yorum Gönder