OnlinePazarlama.co

E-Ticarette Kaybedenlerin Kesişim Kümesini Neler Oluşturuyor ?

Hep başarı hikayeleri okumak, dinlemek çok keyifli oluyor.

Her yerde bu yazıları okumak mümkün.

Bir de tersten bakıp yanlış yapanların neleri yanlış yaptığını analiz edip neleri yapmamamız gerektiği konusu var.
Birçok eticaret sitesinin (Türk eticaret ekosistemi) tek atımlık barutu olduğunu varsayarsak yanlış adım atmamak çok daha fazla önem kazanıyor.

Yıllardır çeşitli ölçeklerde firmalara eticaret altyapısı hizmeti sağlamaya çalışmış birisi olarak  (kendi eticaret girişimlerim de oldu, bu anlamda sadece yazılım tarafında bulunmadığımı da belirtmek isterim) kişisel görüşlerimi ve yorumlarımı paylaşmak istiyorum.

Kesişim kümesini oluşturan etkenleri rasyonel ve duygusal görüşlerim olarak ikiye ayırdım.

Duygusal görüşler tamamen yorumlarım olmakla birlikte rasyonel görüşlerim ise başarısızlığa uğrayanları analiz etmem neticesinde üretilmiş bilgidir.

Çok uzun yazılar yazma taraftarı olmadığım için,özet olarak yazdım daha da çoğaltılabilir.

Rasyonel Etkenler:

  • “Ticaret”in tam olarak ne olduğuna dair bir bilgi sahibi olunmaması. Bu konuda maalesef çok kötümserim, ülke olarak ticareti bildiğimizi düşünmüyorum (ben biliyorum anlamı çıkmasın lütfen). Kafalarındaki yanlış ticaret kurgusu putuna tapınmaları ve sorgulatmamaları.
  • Maliyet muhasebesi yapılmaması. Maliyet nedir, muhasebesi nasıl yapılır, buna dair de maalesef bilgi eksikliği had safhada. Bir ürünün maliyetinin satın alma yapılırkenki fiyat zannedilmesi, çok dramatik ama maalesef böyle. Ürünü 5 TL’ye aldım, 20 TL’ye satarım, 15 TL kar kalır bana kafası da diyebiliriz.
  • Birçok eticaret sitesinin sahibinin eticarette yapılmayanı yapma sevdası. Bu nasıl bir tutkudur bazen hiç anlamıyorum, ticaret yüzlerce yıldır aynı şekilde yapılıyor, daha ne olabilir ki.  Her zaman bir şeyler bulma, icat etme zorunda değilsiniz.
  • Eticaret yazılımı üreten firmaların tecrübelerinin hafife alınması. İster beğenin ister beğenmeyin eticaret yazılım üreticilerinin tecrübelerini yabana atamazsınız. Çünkü onlarca örnek var ve kim kazanıyor kim kaybediyor biliyoruz ve bunu herkes paylaşıyor müşteri adaylarıyla. Zaten sadece paket satmıyoruz, bir anlamda danışmanlık işi yapıyoruz içinde eticaret paketi olan.
  • Fikir alışverişinde bulunmama, sektörel yayın okumama, etkinliklere katılmama, kendi içine kapanma.
  • İşletme sahiplerinin, bir şekilde perakende ticaretinde kazandığı başarıyı online tarafta da doğal olarak kazanacağını düşünmesi.
  • 20 milyar dolar eticaretin cirosu yalanı ve balonuna kanılması, cironun bu olmadığını çok şükür herkes yavaş yavaş anladı, yıllardır söylüyoruz. Konuyla ilgili ayrıca detaylı bir yazı yazacağım.
  • Pazarlama ve reklam bütçesi ayırmama, ayırdıkları zamanda anormal ciro ve kar beklentisi. Bir defa reklam verdik karşılığını görmedik en tipik söylem.
  • Eticaret’in kendi doğal büyümesinde ben büyürüm masrafa gerek yok mentalitesi.
  • Takılma ama her şeye takılma olarak algılayabilirsiniz, mesela tasarımda bir noktanın rengine, bir çerçevenin kıvrımına gibi. Bu takıldığı yerin onun ticaretine engel olacağına ve satış yapamayacağına olan inanılmaz inancı da başarısız olmasında büyük rol oynuyor. Takılmaya başladığınız andan itibaren artık tamamen ahlakınız oluyor. Zaten başarısızlar satış yapamayınca suçu kendinden başka herkeste aramasında sonuçlanıyor bu süreç.

Duygusal Etkenler:

  • “Eticaret sitemizi açtık şimdi gelsin paralar” köşe dönmeci, tembel, cıvık yaklaşıma sahip olma. Suç onda değil aslında, yıllarca eticarette büyük para var diyen bak tren kaçıyor diyen sektör paydaşları suçlu.
  • Sabır sebat etmeden, cefa çekmeden parayı bulmamız lazım anlayışı.
  • Özellikle başarısız olanların en temel özelliği kalben fesat olmaları. İstisnasız diyebilirim.
  • Fesatlığın temel belirtileri: a) ilk günden neden sipariş alamadık, reklam vermedik henüz ama iyi sipariş almamız lazımdı. b) Google’da ilk sıraya ne zaman geleceğiz? Google’ın etrafından nasıl dolanabiliriz? Ne güzel tabir, çok severim :)
  • Bu kesim aslında eticareti “yeni nesil dolandırıcılık platformu” olarak görmekte, aynen radyolar popülerken radyocu, özel kanallar ilk çıktığında televizyoncu olmaları gibi. Şimdi de interneti özel de eticarete gözünü diktiler.
  • Pozitif olmak, kazananlarda gördüğüm ortak özellik olarak zikredebilirim.

Takılmayanlardan ve başarısız olanlardan olmamanız dileğiyle.

About Unknown

0 yorum:

Yorum Gönder

Blogger tarafından desteklenmektedir.